top of page

Allan Bo

Sideløbende med studier og siden diverse erhveivsjobs, atbejdede jeg som professionel musiker i et par og tyveår frem til 1984. Efter 14 år uden musikudøvelse- og jeg savnede hver eneste dag- startede jeg et 9- mands orlcester, Allan Bo Band. Vi har spillet utallige koncerter siden,og gørdet stadig i dag. Se gerne hjemmesiden allanbo.dk

Allan Bo Band indspillede i 1999 en CD i Copenhagen JazzHouse, og jeg fik jeg en del henvendelser i pauserne. Blandt andre fra Søren Svagin, som spurgte om jeg ville stilleop til et inteiview i RadioJazz, når CD'en var færdig. Søren Svagin var på daværende tidspunkt leder afRadioJazz. Jeg mødte op til inteiview i RJ med min CD under armen. Søren spillede et par numre fra CD'en og inteiviewede mig i lange baner- meget hyggeligt. Efter udsendelsen spurgte Søren, om jeg havde lyst til at lave udsendelser for RadioJazz! Jeg sagde ja tak,og det har jegså gjort med glæde siden.

Ud over tema- og portrætudsendelser en sjælden gang i mellem har jeg haft udsendelsen Jazz & Blues en gang om måneden de seneste 24 år. Den upræcise overskrift har givet mulighed for at præsentere alle si­der af jazzrelateret musik, og lade alsidighedsprincippet være det afgørende for musikvalget. Jeg tror på jazzradioens værdi som de ukendte muligheders og overraskelsens modsætning til elektronikkensstyrende omvendt kikkertsynsvalg!

Og det er jo, efter min opfattelse, det centrale i al jazzmusik.

God fornøjelse på FM 102,9 Mhz.

AllnBo Nyt Format .jpg

Hans Henning Jensen

Begyndte at sende egne udsendelser i maj 2004. Ønskede at præsentere væsentlige musikere, som aldrig eller kun sjældent blev spillet i Radio Jazz eller på andre kanaler - selv ikke på DR, dengang der endnu var en rimelig dækning af jazz-området. Søren Damving foreslog som navn på mine udsendelser, at de skulle hedde "Sjældent hørte", og dermed blev det.

 

Der er årenes løb hver 4. lørdag blevet præsenteret en række fine musikere fra swing, rhythm & blues til mere moderne jazz. Her er de musikere, der i årenes løb er blevet præsenteret, angivet i kronologisk orden og med antallet af udsendelser i parentes: Wilbur Ware (3); Massimo Urbani (2); Clarence 'Gatemouth' Brown (2); Helen Humes (3); Dusko Goykovitch (2); Walter Norris (2); Sphere (2); Tina Brooks (2); Lucky Thompson (10); John Hicks (1); Jay McShann (6); Scott Hamilton (5); Ralph Moore (4); Lucky Thompson (1, om nyudgivelse); Charlie Parker (1, om nyudgivelse); Ira Sullivan (8); Charles McPherson (10); Phineas Newborn (5); Mary Stallings (1); Jeannie og Jimmy Cheatham (1); Jody Christian (6); Von Freeman (6); Roger Kellaway (8); Terry Pollard (2); Etta Jones (7); Buck Hill (1); Sonny Clark (16); Lucky Thompson (1, om nyudgivelser); Grant Steward (2); Keystone Trio (1); Lew Tabackin (7); Warren Vaché  (25).

Derudover lavede jeg 6 udsendelser om Timme Rosenkrantz og hans optagelser fra New York under 2. verdenskrig, heraf de 4 med Bjarne Busk og 1 med Henrik Iversen. Det var første gang, at disse optagelser, der var blevet digitaliserede fra acetater, blev udlånt af Syddansk Universitets Bibliotek!

 

I 2012 begyndte jeg at lave udsendelser i "Vokaltimen", og i 2014 fik jeg min egen udsendelse "Vokaljazz", hvor jeg har præsenteret betydelige, men ikke så kendte og spillede sangere.

 

Jeg har desuden lavet 2 natjazz-udsendelser og 4 feriejazz-udsendelser, der indeholdt, hvad der kunne kaldes mainstream-jazz (i vertikal forstand) samt lidt R & B.

Dertil kommer 8 Jazz Galore, heraf 3 mindeudsendelser om Johnny Griffin, en ditto i anledning af 50-års dagen for Charlie Parker's død (denne udsendelse blev tilrettelagt sammen med Søren Damving) og en i anledning af Mary Lou Williams' 100-års dag, samt udsendelser om 'Chicago Jazz', 'Kvindelige instrumentalister i jazzen' (født senest 1938) og blandet moderne jazz (Monk og Coltrane, Parker og Dizzy, JATP fra 1949 med bl.a. Fats Navarro, Hawkins, Parker).

Endelig skal nævnes en mindeudsendelse om Boris Rabinowitsch som en erstatning for den programlagte udsendelse 'Mit liv som anmelder'.

hans%20henning%20Jensen_edited.jpg

Sebastian Kirkgaard Nielsen

Jeg er ung bassist og jazzfanatiker.

I sommeren 2020 blev jeg lukket ind på Radio Jazz med min udsendelse “Sydfynsk Jazzcentral”.  Jeg sender som udgangspunkt fra min kælder i Svendborg på Sydfyn og lader jazzen flyde gennem æteren i de sene aftentimer. Genren er ikke fastsat, men jeg spiller, hvad der passer mig. Dog har jeg et soft spot for 60’ernes blæserstjerner, og den kan ikke benægtes, at mine bassistiske brødre og søstre får masser af plads. Når jeg ikke sender fed jazz, studerer jeg på Svendborg Gymnasium, spiller masser af  musik og arbejder både politisk og som svømmeinstruktør, og med et således rimeligt pakket program, er jazz en af de kilder til sindsro og afslapning. Som musiker har jeg spillet bas siden, jeg var 9 år, og mit musiske virke er også skiftet mere og mere over mod jazzen, som årene er gået. For at opsummere er jeg jazzelsker, og der kan klart opfordres til at lytte med.

Sebastian.jpg

Ole Matthiessen

Jazzmusiker, musikhistoriker/politiker/musikjournalist/underviser/forfatter/anmelder, musikproducer, cand. polit., har undervist i musikhistorie og sammenspil på Det Kgl. danske Musikkonservatorium og Rytmisk Musikonservatorium. Har desuden undervist på mange jazzstævner 1972 – 2000 med speciale i jazz for begyndere.

Var især aktiv som musikpolitiker i 1970erne bl.a. om Jazz i Reprisen, Tidsskiftet MM, Multi-Musik-Festival, Den danske Jazzkreds, formand for Dansk Jazzmusikerforening, Jazzcentret i Rønnede, Montmartres Musikdrift, bestyrelsesmedlem i European Jazz Federation 1972-78. Fra 1978-2007 fastansat i DR, hvor han var redaktør for Jazznyt gennem 10 år, og har desuden produceret flere tusinde liveoptagelser med danske og udenlandske grupper og solister samt DR Big Band.

Medvirker selv på ca. 20 lp’er og cd’er. Har produceret/optaget/researchet ca. 20 pladeudgivelser, hvoraf to har været Grammynominerede i USA. Redigeret dvd’er med Svend Asmussen og Ben Webster. Siden 2007 4 udgivelser med original musik på Stunt Records under eget navn.

Har udgivet bogen Rytmisk Musik 1976 (Gyldendal) og Trommernes rejse – den rytmiske musiks historie 2007 (Husets Forlag). Anmelder ved Jazz Special siden 1996. Bidragyder til Den Store Danske Encyklopædi 1999-2000, samt medforfatter på Dansk Jazzhistorie 1950-2010 og We Came to Play – Historien om DR Big Band (2014).

Sidder i bestyrelsen for Ben Webster Foundation, og laver desuden udsendelser (Trommernes Rejse, Take Five, Jazz Galore Live, Hommage a Rudy van Gelder), samt liveoptagelser og nyhedsindslag for Radio Jazz. Spiller i flere danske grupper som Rudy Smith Quartet, Carsten Meinert Kvartet, Søndergaard-Sørensen, Jazzkvartet 2016 samt med egen kvintet Flashbacks & Dedications og duo.

Ole Matthiessen portræt fra studiet.jpg

Tia Hóka

My work for Radio Jazz started in 2014 as a co-host and producer for the Hungarian-Danish radio play »Oda-vissza: Koppenhága-Budapest« and other bilingual shows, such as: »All Over The City« - featuring an exclusive interview with the Hungarian ambassador to the Kingdom of Denmark, László Hellebrandt - and »There Is Nothing Like...«.

During 2016, I have been working at an Australian commercial radio station in a content producing capacity. 


Through 2017, Niels Wamberg and I have launched Radio Jazz Podcast, now available on several audio platforms.

Through 2018 I have co-produced manifold radio play series including »Tia & Niels On Tour«, where we traverse the globe in search of the most renowned international jazz clubs, »Black 11 and the Double«, where we venture into the world of casinos and gambling-related jazz, »We Go For Hollywood«  and  »Monopoly Jazz« where we explore both jazz in Hollywood productions and also jazz within the frame of a board game.

Moreover, I have co-interviewed various famous jazz personages such as Mulatu Astatke, the father of Ethio-jazz, master jazz pianists Eliane Elias and Kenny Barron and singer/trumpet player Andrea Motis, to name a few.

I am also a staple member of the infamous  »Quiz!« show in collaboration with Jakob Kjær, Mikael Detreköy, Niels Wamberg and (guest) jazz singer, Mette Speich.

I am continuously committed to bringing all our listeners nothing but joy and jazz through the waves of ether.

tia-ho%CC%81ka-PC140039_edited.jpg

Kay Seitzmayer

Jingle “UNLIMITED BLUES“, John Hammond, vocal & guitar

 

“Unlimited Blues is on the air, the blues is everywhere. “

“Godaften, jeg er Kay Seitzmayer og i teknikken er det Søren Gellov”. 

 

Sådan lyder det hver anden tirsdag året rundt kl. 22:00 her på Radio Jazz. Mit bluesprogram varer en time og hedder altid UNLIMITED BLUES, men hver bluestime har selvfølgelig en undertitel som f.eks. kan være ” Black & White Blues”. Unlimited Blues har kørt siden 1990, og det er den time her på Radio Jazz, hvor det ikke er Jazz’en men Jazz’ens rødder, bluesmusikken og relateret stof, der bliver dyrket. 

 

Den blues og blues-relaterede musik, der bliver spillet i programmerne, kan f.eks. være:

Field Hollers * Spirituals * Gospel * Sanctified Singers * Prison Blues & Songs * Women’s Blues * Country Blues * Delta Slide * Mississippi Blues * Louisiana Blues * Cajun * Texas Blues * Georgia Blues * Carolina Blues * Boogie * Urban Blues * Chicago Blues * Memphis Blues * Jump Blues * Rhythm and Blues * Rock “ n “ Roll * White Blues * British Blues * Ale former for blues-baseret Rock * Folk Blues * Soul * Rapp * og selvfølgelig Dansk Blues & Rock * etc., ect. Jeg kunne blive ved.

 

Alt dette er bare et udpluk af det, som du kan risikerer – eller være heldig – at høre i Unlimited Blues, og det bliver alt sammen garneret med små historier, facts og anekdoter fra blues & rock miljøet.

 

SO, IF YOU WANT A SHOT OF RHYTHM AND BLUES, TUNE IN EVERY SECOND TUESDAY BETWEEN 22:00 – 23:00. UNLIMITED BLUES IS ON THE AIR! 

 

SEITZ MUSIC TALK er et andet program der kommer ca. en gang om måneden, altid på lørdage, mellem kl. 13–14. Her taler jeg med folk, der enten er noget indenfor musikken eller ”bare” er musikelskere, og samtalerne er altid garneret med den musik som min gæst er vild med. 

 

Og så er der, NATJAZZ/BLUES, som er et 4 timers program der kører fra midnat til kl. 04. Programmet er et samspil med US-Jazz’eren Steve Schein, og det er selvfølgelig 4 timer propfyldt med en bred vifte af buldrende fed musik.

 

Take it easy, but take it! Vi høres.

kay-seitzmayer-PC140109_edited.jpg

Benny Rosenfeld

Benny Rosenfeld (f.1946)

 

Vært på "Trompet med mere" og "Bigband Timen".
Webmaster for Radio Jazz hjemmeside

 

Musiker har spillet i

Radioens Big Band 1971 - 2003 og  i

Tivolis Big Band 1972 - 2013.

Medvirket på et utal af indspilninger, spillet med Count Basies Orkester, Metropole Orkestret, Peter Herbolzheimer's Big Band, Ernie Wikins Almost Big Band, Metropole Orchestra , NDR Bigband,  Gil Evans & The Scandinavian Jazzensemble og European Jazz ensemble.  "Iron Office" .   

Benny R.jpg

Brian Petro

Brian Petro

E-mail:briantenor@gmail.com

 

f. i Aarhus 1974. Bor i København. Har været studievært i Radio Jazz siden 2012.

 

Er uddannet klassisk sanger med pædagogik fra musikkonservatoriet. Endvidere skribent for Radio Jazz bladet og jazzmagasinet Jazz Special.

 

Er en del af mandagsredaktionen, der laver ”Nyt om jazzscenen”. Desuden vært i en række torsdagsudsendelser med blandet indhold. Stifter af programmet ”Fuse Box” for kendere og lyttere af elektrisk jazz og fusion, og en storserie om ECM og dets kunstnere, der sendes på udvalgte lørdage. Bestyrer desuden programmet ”Blindfold”, en jazzquiz med inviterede gæster.

 

Mine fokusområder er jazzrock og fusion fra 1970´erne til idag, jazzen i progressiv rock, samt nyere dansk og nordisk jazz. Desuden Third Stream, syntesen mellem jazz og klassisk musik. 

Brian Petro  Nyt Format .jpg

Katrine Rømhild

Jeg har været studievært på vokaltimen siden 2016. Menneskestemmer - de lette, de drømmende, de pigede, de store, de voldsomme, de rå, de hæse, de klagende, croonere, soulsangere, scattere, over barbershop til vokalgruppernes tætte harmonier – vokaljazzen har en særlig plads i mit hjerte. Også, men ikke kun, fordi jeg selv er jazzsanger. Jeg har både lyttet og sunget siden mine tidlige teenageår, herunder 10 år i Frankrig. Og jeg elsker at dele musikoplevelsen med andre og dykke ned i historierne om sangerne, musikken, teksterne, perioden… Vi høres ved i vokaltimen!

Katrineromhild.jpg

Jesper Hedegaard

Pianist, komponist, kapelmester og producent,  som i 1976 introducerede Brasiliansk Instrumentalmusik i Danmark ved 21 koncerter med gruppen Boa Nova, har viet sit liv til den brasilianske musiktradition. I en alder af 24 år flyttede han til Brasilien, hvor han har spillet over 2500 koncerter.

Han har specialiseret sig i Brasiliansk Musik siden 1976 og har boet og optrådt i Brasilien i sammenlagt 12 år. Her modtog han prisen Trofeu Caymmi i 1987 og spillede med lang række af Brasiliens ypperste musikere. I 2013 udgav han Cd’en Time to Change med Jesper Hedegaard Trio som modtog fin anmeldelse af jens Lohmann i Jazz Special.

I Danmark har Jesper gennem 12 år ledet New Brazilian Quartet og har blandt andet optrådt på Musikcafeen, Copenhagen Jazzhouse, Vega, Montmartre samt mange andre spillesteder i landet. Endvidere har han optrådt i Tyskland, Norge, Sverige, USA og senest i Portugal.

Mellem 2013 og 2018 realiserede Jesper 6 turnéer i Danmark og hentede med støtte fra Jazz Danmark ypperlige brasilianske musikere til Danmark: Sidiel Viera – bas, Fernando Pereira – trommer, Dudu Penz – bas, Renato Endrigo – trommer, Thais Motta – vokal, Ramon Montagner – trommer og Celso de Almeida – trommer. Det blev til koncerter på blandt andet Giant Steps, Café Divino, Portalen, Lyngby Jazzklub, Jazzselskabet i Aarhus, Paradise Jazz, Hornbæk Jazzklub, Værket i Randers, Kulturhuset Islands Brygge og Tranquebar med Jesper Hedegaard Sound of Brasil.

Mellem 2019 og 2021 har Jesper boet i Lissabon hvor han blandt andet har spillet på Hotclub de Portugal, Cascais Jazzclub, Be Jazz Café og Mais Jazz, samt på den Europæiske Festival i Coimbra.

Siden 1976 har Jesper Hedegaard bragt over 100 brasilianske musikere til Danmark. I 1991 og 1992 har Jesper undervist på Rytmisk Musikkonservatorium.

jesper_hedegaard.tif

Einar Hermannsson (f. 1944)

Programvært næsten uafbrudt siden efteråret 1989. I en periode (2012 - 16) også tekniker. Har arbejdet som gymnasielærer. Stadig aktiv som amatørmusiker (saxofon).

Producerer programmet
LYDVINKLER

Synsvinkler findes som anerkendt begreb, og det er herfra, inspirationen til ”lydvinkler” stammer.

Ideen er, grundlæggende, at give programværten frit valg på alle hylder, men på den betingelse, at der er en gennemgående idé. Det kan være en musiker, en periode, et musikalsk fænomen, eller noget helt andet. 

Lydvinkler Einar_Værtsiden_edited.jpg

Erik Jensen

Journalist Erik Jensen springer ud som ny radiovært på Radio Jazz. Han vil især være kendt for sin indgående viden om rockmusik, og han betegner til gengæld sig selv som en novice indenfor

jazzen.

Det er spørgsmål som disse, som Erik

i selskab med lytterne vil søge svar på: Hvordan er det i moden alder at træde ind i jazzens verden, sådan for alvor?

Er der en naturlov, der siger, at vi, der har kørt på rockens energi hele livet, bliver ‘jazzere’ med alderen? Hvorfor sker det, og hvad er det for noget musik, man så som novice hører, og hvor går grænsen?

Første udsendelse med titlen
“Cool jazz on the rocks”
lørdag den 12. august kl. 15.

Erik Jensen Nyt format _edited.png

Peter Wendt

En gang månedligt er jeg i luften med 'Suset fra Vingården', hvor jeg prøver at holde styr på beboppens indtog og udvikling på den danske scene fra 1950erne og frem.

 

Jeg er selv vokset op i perioden i København og tilbragte nok mere tid end sundt for helbred og skolegang på de centrale centre – Montmartre og Vingården - i flokken af jazzfans og -amatører og knyttede mange og varige forbindelser fra miljøet, der udgør en væsentlig del af indholdet i mine udsendelser.

 

I de år, jeg prøver at dække, sprudlede det med musik i restauranter og jazzklubber over det ganske land, toner, der blev fyret af for straks at forsvinde i luften. Dog. ikke altid. De optrædende musikere havde ind imellem stillet en kassettebåndoptager op på tribunen. Mange af disse optagelser er sikkert forsvundet i de forløbne 50 år i forbindelser med flytninger, rengøringer og dødsborydninger.

 

Men ikke alle. Og jeg har gjort det til en hjertesag at finde så meget som muligt frem af disse musikalske efterladenskaber ved at kontakte mine gamle bekendte fra denne svundne tid. Og med dem i bagagen har jeg søgt at genskabe noget af lyden fra dengang – Suset fra Vingården. Og invitere nogle af de overlevende ind i Radio Jazz-studiet for at sætte ord til deres præstationer fra Anno Dazumal.

 

En hovedkilde til musikken stammer fra pianisten, og orkesterlederen Jørgen Borch, hvis imponerende jazzerindringer har givet titlen til min udsendelsesrække. Han har været aktiv i jazzmiljøet i mere end et halvthundrede år og været flittig til at dokumentere sit og andres arbejde, optagelser fra klubber, koncerter, radioudsendelser, hvor han har haft en eller flere fingre med i spillet.

 

Kvaliteten af den musik jeg spiller er ikke altid hifi, optagelsesbetingelserne taget i betragtning. Men det er rigtig bebop, der kommer ud.

 

Lidt om mig selv: Årgang 1938. Amatør på eb-altsax, men næppe noget at skrive hjem om, uddannet som nationaløkonom, arbejdet i den finansielle sektor hele min karriere til pensionstidpunkt i 2006.

Peter Wendt Nyt Format _edited.png

Kaj Norre & Alfred Tamakloe

Jeg er vokset op med en barndom fuld af musik, ikke at der var instrumenter i min barndoms hjem, men de "store drenge" spillede plader for os yngre drenge.

 Det var fra slut tresserne og til midt halvfjerdserne, hvor de spillede Led Zeppelin, Focus, Thin Lizzy, Emerson Lake and Palmer og hele den changerer for os.

Derefter måtte vi stå på egne ben, fundamentet var lagt.

Jeg har altid været søgende i den musikalske verden. Den verden rummer alt, hele følelsesspektret, eventyr, historie osv.

 Derfor blev den klassiske musik også undersøgt. Sammen med to venner og deres mødre, blev vi "udsat" for diverse værker til torsdags koncerter.

 Det var først i halvfemserne, dengang da DR spillede meget mere jazz i radioen end de gør i dag. Det var der jeg fandt min plads i jazz verdenen.  Earnestine Anderson ramte mine øre og røg direkte ind i mit hjerte. Jeg måtte straks have fat i mere musik med den skønne sangerinde, og det fik jeg. Nu står der et par tusinder cd’èr på hylderne med meget forskelligt indhold, kendetegnet er jazz.

Jeg er så heldig, at min gode ven Norman Ferrington anbefalede mig til radioen, bla. fordi at jeg ikke er uddannet musiker. Min måde at fortolke musikken på er anderledes end en "skolet" musikker og giver programmet en anden vinkel.

Efter et par år på radioen, med mange gode oplevelser kom den nye teknikker, det var Alfred Tamakloe, som blev koblet på de søndage, hvor jeg har mit program.

Alfred har også en meget stor interesse i musik og er selv udøvende musiker og så har Alfred et stort kendskab til musikere på det afrikanske kontinent og mange af de musikere der er bosiddende i Europa. Af den grund blev jeg utrolig glad da Alfred, på min opfordring, gerne ville bidrage med musik ude fra den store verden til programmet. Som tiden er gået er vi blevet et godt sammentømret par der spiller musik fra den helt store pallet.

 Den nye jazz rammer mig lige så behageligt som den ældre jazz. Derfor håber jeg også, at lytterne kan lide mine programmer for dets store spænd, men der er ingen tvivl om, at når solen skinner så er det også en lysere toner med flere farver i musikken der kommer ud af højtaleren.

Musik er livet, livet er musik.

KAJ NORRE  & ALFRED TAMAKLOE.jpg

Knulp Rittmeyer

Fra foråret 2024 vil vi kunne stifte bekendtskab med en ny vært på Radio Jazz.

Knulp Rittmeyer står bag baren på The Cosy Corner. Herfra vil han snakke jazz.

Emner som indflydelsesrige jazz pianister, kendte og knapt så kendte komponister og arrangører, saxofonister og messing og meget andet.

Knulp er selv pianist. Gennem årerne har han udover jazz været medinitiativtager til salsa såvel som tango orkestre.

Desuden har han en forkærlighed for den ekspressive og frie improvisation.

For tiden sidder han på klaverbænken i et par big bands samt nogle mindre

jazz combos. 

knulp rittmeyer IMG_6609.jpg

Inge Andersen

Født 1954

Radiovært på programmet

"Inge Andersens Jazztime"

Jazzpianist

Har spillet i utallige sammenhænge på den danske jazzscene de sidste 30 år!

www.swingeriet.com

inge-andersen-PC140027.jpg

Niels Wamberg

Jeg kom til Radio Jazz i 2004 og blev studievært med en udsendelsesrække med titlen
»Fra Duo til Big Band«. 

 

I perioden 2006-08 har jeg haft nogle af dansk jazz bedste musikere og sangere i studiet, hvor de har fortalt om deres musikliv. I 2009-10 interviewede jeg personer fra forskellige erhverv om deres interesse for jazz eller mangel på samme.

 

Fra 2011 fokuserer jeg primært på jazzens komponister og arrangører. Siden 2015 har jeg i samarbejde med Tia Hóka produceret en lang række musikalske hørespil og har interviewet nogle af verdens førende jazzpersonligheder.

 

Jeg var medlem af Radio Jazz’s bestyrelse 2008-2013 og var med til at tilrettelægge radioens hjemmeside fra 2009 til 2019.  I 2017 introducerede Tia Hóka og jeg Radio Jazz Podcast og i 2023 blev vi redaktører på Radio Jazz Bladet.

Niels Wamberg_edited.jpg

Henrik W. Iversen

Jeg er fra 1938, blev jazzafhængig som 12-årig, journalist og skrev bl.a. om Jazz i Berlingske Tidende i mange år, ansat på DR UHA – afdeling 1972, og producerede også her en hel del jazz, feautures, interviews m.v. Var med til at grundlægge Radio Jazz, men begyndte først at producere til stationen efter næsten naturlig afgang fra DR i 2002.

 

Har produceret 14 ´live´ udsendelser fra det gamle Montmartre, nogenlunde det samme fra Slukefter, en række om Vore Amerikanere, om Armstrong og nu over 120 udsendelser med Duke Ellingtons musik alt sammen med Klaus Albrectsen foruden egne vokaltimer og Open Door m.m. Kører på.

Henrik%20Wolsgaard-Iversen_edited.jpg

Michael Thrane

Jazz er lige så vigtig for livets opretholdelse som luft, vand og føde. For mig er jazz et rummeligt begreb med plads til al god musik med rytme og improvisation. 

 

Dog står kongerækken af tenorsaxofonister fra Coleman Hawkins til John Coltrane til Stan Getz til ?? mit hjerte nærmest. 

 

Jeg har fornøjelsen af at tage pulsen på dagens jazz i mandagsudsendelserne: Nyt fra Jazzscenen. Desuden producerer jeg udsendelserne: Bambusbladet, hvor bambus-blæserne er i front.

Michael Thrane.png

Flemming Lehrmann

Min første Jazzudsendelse i Radio Jazz gik i luften den 6. maj 1999. Inden da havde jeg lavet udsendelser i lokalradioen i Ringsted allerede fra 1991, og siden i Radio Amager fra 1995.

 

Min interesse for Jazzen stammer helt tilbage fra krigens tid, hvor min storesøster lyttede intenst til Svend Asmussen, Leo Mathisen og Harlem Kiddies. Det var noget der fængede. Min helt egen første plade, en 78’er, fik jeg i 1944 reddet fra en bunke, som skulle afleveres i grammofonforretningen, for at man kunne købe nye plader. Det var Any Time, Any Day, Anywhere med Duke Ellington.

 

Senere var vi 3 drenge, der fandt sammen om Jazzen. Jørgen Frigård, som senere blev Danmarks Radios jazzmand i New York, og Ole Brask, som stadig står som en af de bedste jazzfotografer nogensinde. Selv blev jeg ingeniør, byplanchef i Ringsted og siden stadsingeniør i Skovbo Kommune; men Jazzen slap jeg aldrig, så da lejlighed bød sig, blev jeg skandinavisk koordinator for Montreux Jazzfestival 1994, hvortil Per Arnoldi tegnede plakaten. Til festivalen det år tog Jørgen med til, hvad der sørgeligt nok skulle blive hans sidste. Forinden, allerede i 1991, havde Jørgen præsenteret mig for Milt Hinton, som jeg siden besøgte ude i Queens, hver gang jeg gæstede New York.

 

Det ene fører det andet med sig, så Jørgen opfordrede mig til at skrive om St. Croix Jazzfestival i Jazz Special, indtil jeg fik buddet at blive fast skribent til Göteborgbladet Jazz Stage i årene 1996 til 2003 , da bladet gik ind. Det gav muligheder. Jazz Time Convention i USA, 3 Montreux Festival , Bern Festivalen 9 år i træk, Jazzfestival på Barbados og i New York og 6 gange Marciac Jazzfestival. Resultater blev en lang stribe af interviews med Jazzens både berømte gamle musikere som Doc Cheatham, Milt Hinton, Louie Bellsson og McCoy Tyner, og unge musikere såvel udenlandske som danske. Nu ligger alle båndene på Statsbiblioteket i Aarhus.

 

Så meget om mit jazzliv, som jeg prøver at videreformidle til Radioens lyttere i min månedlige udsendelse: »Svinget 14«. 

flemming-lehrmann-PC140044.jpg

Martin Roy Wade

Martin Roy Wade passioneret musiker, sanger, slagtøjsspiller, sang-og musikpædagog, vært, konferencier, musik connaisseur, musikstuderende, jazzfreak, koncertgænger med mere. Gik på Københavns Kommunale Musikskole fra 10-årsalderen og er diplomuddannet på Rytmisk Musikkonservatorium 1999-2004. Stor kærlighed til musik med rødder i henholdsvis den afrikanske musiktradition og den vesteuropæiske musiktradition. ” Jeg havde min gang i kælderen på Grenågade i begyndelsen af 1990´erne med min ven og studiekammerat fra MGK, Kenneth Hansen, som på daværende tidspunkt var vært for udsendelsen ”Fussions-timen” og i øvrigt på nuværende tidspunkt er leder af Copenhagen Jazzfestival. Jeg syntes at det var et meget skønt og spændende miljø, som jeg holdt meget af at være til stede i. At man kunne få lov til at spille sine plader og dele sin passion med lytterne og åndsfæller på Radioen var storslået for mig. Det var magisk at sidde inde i studiet foran mikrofonen sammen med Kenneth, som var en god og passioneret vært, og producerer live-radio. Der var faste lyttere, der meget ofte ringede ind og gav deres besyv med. Og så kunne man få bajere, husker jeg. På Radio Jazz mødte jeg karismatiske værter og fagfolk som Jack Lind, Bent Kauling og Søren Svagin og de var smittende entusiastiske og søde. Jeg mødte dem jo også ”ude i jazzen” til koncerterne. Jeg husker i øvrigt det der med bajerne, fordi Jack Lind, der havde sit ugentlige program ”Jazz Open Hause” - som Niels Jørgen Steen kaldte for ”Jacks Open Mouth”,- brokkede sig til Bent Kauling over at han havde tomme flasker, der flød i studiet. Og Bent brokkede sig til Jack Lind over at han røg sin ”fjolletobak fra Lolland” inde i studiet. Det var tider dengang. I 2004 efter at have været gæst en hel del gange, i de daværende lokaler på Nytorv hos Egon Staniok, opfordrede Egon mig til at blive fast vært på Radioen. Jeg har siden 2004 været en af værterne på Vokaltimen og desuden produceret en række tema portræt-programmer om blandt andre Jens Winther, Thad Jones og Asger Rosenberg.”

Martin Roy Wade_2.jpg

Christian Rohde Nielsen

Christian Rohde Nielsen (f. 1971), har været radiovært med egne programmer i mere end 20 år, og har krydset. mikrofonklinger med alt hvad der kan krybe og gå i dansk underholdning i det hele taget, dog fortrinsvis rytmisk musik. 

Nyhedsvært på RadioJazz siden 2009, hvor han gradvist afløste den legendariske Søren Haal. Christian er én af de 4 faste værter på Nyt Om Jazzscenen om mandagen, men har også stået for en del andre udsendelser, bl. a. JazzFactor 22, Rohderier, Vokaltimen, Jazz Gallore og eftermiddagsjazzen.  Hans musikalske forcer ligger i mainstream, traditionel/swing, blues og vokaljazz.

Christian Rohde Nielsen optræder lejlighedsvis med både musik og foredrag, sammen med orkestre og som solist. Har også i flere år været arrangør og kunstnerisk leder under Copenhagen Jazz Festival og øvrige musikevents, og har udsendt plader med andre kunstnere på eget label.

christian-rohde-nielsen-PC140013_edited.

Niels Christensen

Født 1951. Voksede op med pop- og rockmusik og blev voksen i takt med at jazzmusikken blev yngre. Amatørbassist i latin/jazz/rockgruppen (1971-78) Nana Banana og pensio-punkgruppen Børneværnet (1978-.d.d.). Musikalsk leder af Montmartre i Nørregade (1976-1989) samt (1993-1994), hvor jeg var med til at formidle forbrødringen af jazz og rock m.m. Freelance musikkonsulent i utallige sammenhænge siden. Initiativtager til og musikalsk leder af koncertrækkerne i Haveselskabet/Frederiksberg (1995-2011). Live-lydtekniker ved tusindvis af koncerter.

 

Har skrevet bøgerne MONTMARTRE I NØRREGADE - MIG OG MONTEN (2010), RUGSTED/KREUTZFELDT - KOM TILFÆLDIGVIS FORBI (2016), AMA'R NR 1 (Rockmusik på Amager gennem 50 år (2017) og ER DU KLAR OVER HVEM JEG VAR (2019). 

 

Jazzmedarbejder ved Politiken (2012-13) og Information (2013). Er i dag anmelderredaktør og skribent ved Jazz Special samt jazzkurator ved Kulturværftet/Toldkammeret/Helsingør og Musikbygningen/Køge og freelance indenfor alt hvad jeg ved lidt eller meget om.

 

Har været on/off tilknyttet Radio Jazz de sidste 10 år, dels som programvært, dels som lydtekniker ved live-koncerter, og gør hvad jeg kan for at formidle min glæde ved al slags musik, bl.a. gennem mine mange live-optagelser fra koncerter gennem de sidste 40 år. 

NielsChristensen_edited.jpg

Kjeld Frandsen

Kjeld Frandsen (f. 1946), journalist og musikanmelder, var i årene 1986-2021 tilknyttet Berlingske Tidende. Oprindeligt EDB-uddannet. Var i årene 1970-96 ansat i Danmarks Radios Diskotek og i 1980erne tilknyttet tidsskriftet MM. Har bidraget til en række musikbøger, leksika og tidsskrifter og var redaktør på 1987-udgaven af Politikens Jazzleksikon. Var i årene 1989-2001 formand for JASA - Jazzmediearbejdernes Sammenslutning. Forestod i perioden 2004-2006 en række MusikTema-programmer på DR-P4, ligesom han siden 1998 har kunnet høres på Radio Jazz, hvor han står forudsendelserne ”Frandsens Jazzcafe” og ”Så vidt jeg husker”. Han modtog Jazzformidlerprisen 2008 og Karen Voigts Mindelegat i 2016. Medforfatter på biografien "Svend Asmussen - 100 år med fuld musik" (2015) og Copenhagen Jazz Festivals jubilæumsbog ”Fyrre kunstplakater, én jazzfestival” (2018).

Kjeld Frandsen_edited.jpg

Lise Johnsson Warburg

Jeg er årgang 1949, uddannet i musikvidenskab i Århus, samtidig musikanmelder ved ”Demokraten” i 70’erne, medforfatter af Århus Årbog om musik i byen, pressesekretær på Jazzhus ”Tagskægget” og producer på DR Provinsafd. Senere free-lance på DR i Kbh. Fuldmægtig i Det Danske Jazzcenter som leder af ”Rytmisk Musikformidling”, en booking-afdeling af ”Den danske Jazzkreds” – og som sådan en trofast elsker af jazzmusik, specielt efter midt-1930’erne.

 

Var fra 1980 til 2011 ansat som adjunkt/lektor i musik ved Stenløse (Egedal) Gymnasium, hvor jag har bedrevet over 170 større og mindre arrangementer og forestillinger, mange af dem selvskrevne og selvkomponerede og med masser af jazzreferencer….

 

Jeg har haft mange enkeltstående programmer, f.eks. om ”Cannonball”, ECM og mindre tematiske udsendelser som f.eks. ”Minder fra Det Danske Jazzcenter” og ”Rundt om Stan Getz”, men i de senere år har jeg haft længerevarende, nærmest årevis lange serier, først: ”Brazil! Brazil!” og dernæst igennem de sidste to år programmet ”Jazz på Svenska”, der kronologisk behandler de mesterlige, i tusindvis af vidunderlige svenske musikere. Og derfor kommer serien nok til at fortsætte i hundrede år…

Lise Johnsson3.jpg

Claus Westh

Mit faste hjørne er »Bebop, flamenco, copla, bolero«.

 

Det vil sige, at det drejer sig om spansk jazz. Og det er et spændende og vidt begreb, fordi jazzmusikken i Spanien trækker på mange andre kilder end den amerikanske, og fordi Spanien står i nær forbindelse med de spansktalende lande i Mellem- og Sydamerika.

 

Karakteristiske navne i mine udsendelser har været Téte Montolíu, Jorge Pardo, Perico Sambeat, José Reinoso, Javier Colina, Horacio Fumero, Lluís Vidal, Pablo Martín og ikke mindst sangerinderne Mayte Martín, Martirio, Concha Buika og Carme Canela. Et naturligt indslag i udsendelserne er også danske musikere, der arbejder sammen med spanske, fx Jonas Johansen, Martin Andersen og Uffe Markussen

 

Jeg har været så heldig også at få andre opgaver i Radiojazz. Sommerjazz, julejazz og »Jazz Galore«. Det har bl.a. ført til udførlige interviews med Sinne Eeg, Malene Mortensen, Laila Rong Hanna og Sidsel Storm.

 

Jeg er i gang med at opbygge et hjørne der hedder japansk jazz. I januar 2010 lavede jeg tre timer om den japanske forfatter Murakami og jazzen sammen med Murakamis danske oversætter Mette Holm.

Claus Westh,jpg.jpg

Povl Eiland Olsen

autodidakt trommeslager, percussionist og sanger. Årgang 1953
Jeg startede som tiårig med at spille trommer i et pigtrådsorkester.
Da jeg i mine tyvere fik job som trommeslager i Frank Jackman’s (Remee’s far) band Balsam, der spillede calypso og reggae blev jeg grebet af de latinamerikanske rytmer og rettede min interesse mod percussionen. Jeg lånte en conga og begyndte at øve mig efter hvad, jeg kunne høre på pladerne. Det resulterede så i en del studiebesøg på Cuba, hvor congaen kommer fra. Siden har jeg bestyret både congas, bongos og timbales i forskellige salsaorkestre, men har også spillet percussion og sunget kor i soul, rhythm and blues og jazz.
På Cuba blev jeg chokeret over al den musik, der fandtes der, som ikke bliver eksporteret. Den begejstring vil jeg gerne dele med lytterne.
Jeg interesserer mig for al musik, jeg synes der svinger, og har en stor LP samling, hvor den funky musik fra New Orleans også fylder en del, hvilket osse kunne komme Radio Jazz til gode på et tidspunkt.

poul Olsen Nyt format _edited.jpg

Lillian Nordenhof Holgersen 

Studievært på Radiojazz siden 2021

 

Min kærlighed til musik har jeg dels fra stuegulvet, hvor jeg lærte at kravle til Ole Kock Hansen, Niels Henning Ørsted Pedersen, Kenny Drew, Karin Krogh, mm, uden at ane at jeg en dag ville spille dem i Radiojazz som voksen. Og selvfølgelig fra mine unge dage, hvor jeg fra midt 80érne arbejdede som moderne balletdanser og koreograf, på den moderne dansescene i København. Musikken var bunden til dansen og jeg hørte alt muligt. Fra Jazz til tolvtone musik over meget avantgardistiske toner til klassisk. Men det var mit møde med en meget kær brasiliansk ven, der åbnede min musikalske verden op med Bossa nova, som igen vendte mine øre mod jazz, som jeg siden har elsket at være en ivrig koncertgænger til, fordi vi i Danmark har et helt utroligt højt musikalsk niveau, der fortryller mig og forvandler mig gang på gang.

Mine udsendelser ´Lillians Time´ anskuer jeg som musikalske rejser, fordi lyde sjældent står stille. Så jeg forsøger at skabe nysgerrighed hos lytteren og arbejder i bredden for at vise hvor stor musikalsk mangfoldighed der gemmer sig inden for genren. For mig er musik ligesom liv. Det må gerne sprænge rammerne for hvordan vi tror alt skal være og lyde. Velkommen til ´Lillians Time´  Der er altid plads til  nye øre på rejsen.

Lillian Nordenhof_edited.png

Alex Modin

 Alex har stor erfaring som DJ med en forkærlighed for vinylplader.

Han vil bestyre 2 udsendelsesrækker, der hver især er på hver 4. uge. Her er hvad lytterne kan glæde sig til:

Tidsmaskinen:

Vi skal rejse både frem og tilbage i tiden og besøger udvalgte destinationer, kunstnere og kulturer.

Vi rejser tilbage til jazzens storhedstid og sætter os til rette på en røgfyldt bar til tonerne af de helt store idoler. Første udsendelse lørdag 10. februar kl. 15.

Soul Food:

I programmet skal vi smage på den traditionelle SOUL-genre, men også besøge de mere eksperimenterende, obskure og gemte SOUL-perler

Alex Modin.jpeg

Keld Ørberg

Keld er uddannet civilingeniør og har arbejdet med reaktorfysik og telekommunikation i sit civile liv. Sideløbende har han været fritidsmusiker med bl.a. 7 udgivelser i eget navn. Primært i trioformatet med Keld selv på sax og derudover guitar og bas og med flere af Kelds egne kompositioner.

Seneste album ”Triojazz Morning song”.

Efter sin pensionering kan Keld nu finde tid til at lave jazzradio, samtidig med at han fortsat er aktiv på jazzscenen.

Han vil bygge sine udsendelser tematisk op med overskrifter som f.eks. ”Heldige sammentræf” (Clark Terry/Oscar Peterson, Chick Corea/Gary Burton, Pieranunzi/Fonnesbæk) og

”Kunsten at akkompagnere”

(Oscar Peterson , Kenny Barron).

Keld Ørberg Nyt format .jpg
bottom of page